29 września 2016

Podwozia gąsienicowe skonstruowane są w sposób tworzący cały kompletny układ napędowy, który przystosowany jest do pracy w trudnych warunkach. Praca na bezdrożach wymaga jednak dużej sprawności układu, bowiem naprawa w terenie nie należy do łatwych zadań.

 

Co wchodzi w skład podwozia gąsienicowego?

 

Elementami składowymi podwozia gąsienicowego, włącznie z ramą są: napędy jazdy (zwolnice z hydromotorami), koła napędowe, koła napinające wraz z napinaczami, rolki jezdne oraz podtrzymujące, łańcuchy gąsienic wraz z płytami gąsienic oraz odpowiedniej twardości śruby. Wszystkie powyższe elementy muszą być odpowiednio dopasowane, jak również właściwie zamontowane. Dzięki temu możemy optymalnie wydłużyć ich pracę, bowiem naturalnym procesem w podwoziach jest ich zużycie.

 

Koncepcja podwozia gąsienicowego pozostaje niezmienna od lat pomimo, iż producenci wprowadzają szereg ulepszeń oraz własnych systemów. Niezmiennie zwolnica poprzez koło przenosi napęd na łańcuch oraz płyty gąsienicy, które to poruszają całą maszyną. Również niezmiennie występują tarcia między łańcuchem a rolkami jezdnymi, podtrzymującymi oraz kołami napinającymi.

 

Uwaga na drobiazgi

 

Warto w tym momencie zwrócić uwagę na kilka drobnych elementów składowych, które to mogą przyczynić się do poważniejszych awarii. Napęd jazdy, czyli przekładnia wraz lub też osobno z hydromotorem, jest to bez wątpienia najważniejszy i najdroższy element wymienionego układu.

 

Z uwagi na fakt pracy całego układu w oleju warto sprawdzać czy nie ma wycieków. Wycieki od strony przekładni, w szczególności za kołem napędowym, są ważnym sygnałem ostrzegawczym i nie należy go lekceważyć. Podobnie w przypadku jakichkolwiek niepokojących dźwięków, czy też tzw. przycinania się przekładni, nie należy kontynuować pracy.

 

Koło napędowe to kolejny element składowy, na który warto zwracać uwagę i wymieniać przy dużym zużyciu. Wbrew pozorom ten niepozorny element przy nadmiernym wyeksploatowaniu może przysporzyć dużych kosztów. W ekstremalnych przypadkach przeskakujące koło napędowe prowadzi do uszkodzeń w przekładni jazdy.

 

Z uwagi na fakt zazębiania się koła napędowego z łańcuchem gąsienicy należy kontrolować zużycie się tego ostatniego. Poprzecierane tulejki oraz widoczne sworznie łańcuchów to koniec żywotności podwozia gąsienicowego, a nie punkt ostrzegawczy. Pamiętając o zasadzie zazębiania się koła napędowego z łańcuchem, również poprzez zużyty łańcuch może nastąpić przeskakiwanie koła napędowego. W tym punkcie warto zaznaczyć, iż zużyty (wyciągnięty) łańcuch gąsienicy będzie niszczył koło napędowe, bowiem zmienia się jego podziałka.

 

Warto zwracać uwagę czy wszystkie rolki oraz koła napinające kręcą się podczas jazdy. Zatarte (niekręcące się rolki, koło napinające) powodują dodatkowe tarcia o łańcuch, a w konsekwencji dodatkowe jego zużycie. Warto w tym miejscu podkreślić, iż wymiana pojedynczej rolki jezdnej nie eliminuje problemu w stu procentach. Zazwyczaj nowa rolka jest większa średnicowo, bowiem reszta rolek jest zużyta (wytarta). Co za tym idzie nowa rolka przejmuje niewspółmiernie duży ciężar maszyny, który zamiast równomiernie rozłożyć się podczas pracy na kilka sztuk, przejmowany jest w dużej części przez wymienioną jedną rolkę. W konsekwencji prowadzi to ponownie do szybkiego zużycia wymienionej rolki.

 

Sytuacja z kołem napinającym nie jest tak oczywista i prosta w określeniu zużycia, zazwyczaj mamy ograniczony dostęp do wspomnianego podzespołu. Niemniej jednak należy konsekwentnie sprawdzać, czy nie występuje nadmierny luz lub/oraz wytarcie na kole napinającym. W niektórych przypadkach występuje nadmierne zużycie się prowadnic koła lub/oraz wytarcie ramy, co również prowadzi w szybkim tempie do zużycia całego podzespołu.

 

Podsumowując: podwozie gąsienicowe pracuje jako cały układ, w którym znaczne zużycie niektórych elementów może prowadzić do poważnej awarii. Ciągła kontrola stopnia zużycia oraz systematyczne wymiany wszystkich jego elementów są konieczne do zapewnienia bezawaryjnej pracy maszyny.

 

Bartłomiej Łopata

Czy jeden wadliwy element podwozia gąsienicowego może przyczynić się do poważnej awarii?

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU