15 września 2015

W poprzednim numerze e-maszbud.pl sygnalizowaliśmy Wam, jakie awarie najczęściej trapią napęd jazdy w maszynach budowlanych. Niestety, rzeczy martwe mają to do siebie, że mimo usilnych starań użytkownika czasami lubią zastrajkować. Wówczas niezbędne jest wymontowanie i ponowne zamontowanie napędu. Obie czynności nie są wcale takie proste, jak mogłoby się wydawać. Zapraszamy do kolejnej części naszego poradnika.

 

Demontujemy napęd jazdy – na co należy zwrócić uwagę?

 

Oczywiście musimy zacząć od odwołania się do zdrowego rozsądku właścicieli maszyn budowlanych. O sprzęt, który zarabia dla nas pieniądze, trzeba dbać i absolutnie nie oszczędzać na serwisie. Demontaż i montaż napędu jazdy należy powierzyć wyspecjalizowanemu serwisowi, niekoniecznie autoryzowanemu, ale takiemu, który zna oryginalne procedury narzucone przez producenta.

 

Kompetentny serwis, który zabierze się za demontaż napędu jazdy, zacznie od skrupulatnego rozebrania poszczególnych elementów maszyny:

 

  • Najpierw zdejmujemy gumową gąsienicę lub rozpinamy łańcuch. Następnie musimy poluzować śruby od strony koła napędowego i zdemontować pokrywę w ramie od strony silnika jazdy. Zachęcam do zaznaczania sobie przewodów hydraulicznych, aby później nie mieć problemów z ich identyfikacją – radzi Bartłomiej Łopata z firmy KETRAL, partnera naszego cyklu poradników.

 

Kolejną czynnością jest odłączenie przewodów hydraulicznych i ich zabezpieczenie – podobnie postępujemy z silnikiem – przed ewentualnymi wyciekami oleju i ich zabrudzeniem. Następnie odkręcamy śruby mocujące przekładnię do ramy koparki i wyciągamy całą przekładnię:

 

  • Radzę wykonywać tę czynność przy zachowaniu maksymalnych środków bezpieczeństwa, bo z pozoru niewielka przekładnia jest jednak ciężkim podzespołem – podkreśla nasz partner.

 

Montaż napędu jazdy – bardziej skomplikowany niż mogłoby się wydawać

 

Montaż kompletnego napędu jest sporym wyzwaniem nawet dla doświadczonego serwisu, a już szczególnie w sytuacji, gdy zdecydowaliśmy się na zamiennik. Zanim przystąpimy do montażu napędu w maszynie gąsienicowej, warto zalać tzw. nadmiar czystym olejem hydraulicznym, co zapewni smarowanie elementów silnika hydraulicznego w pierwszych chwilach jego uruchomienia. Później czeka nas najważniejsze zadanie:

 

  • Najpierw montujemy przekładnię do ramy koparki, zwracając szczególną uwagę by powierzchnie przylegające były czyste. Następnie przykręcamy śruby na kleju z odpowiednim momentem siły zalecanym przez producenta. Po dokręceniu śrub pozostaje nam połączenie przewodów hydraulicznych – wymienia Bartłomiej Łopata z Ketral.

 

Nasz ekspert radzi szczególną uwagę zwrócić na montaż zamiennika. Nagminnie zdarza się bowiem, że adaptery nie pasują i z małej niedogodności wychodzi duży problem. Przy zakupie należy zaczerpnąć informacji czy końcówki będą pasować, a jeżeli nie to jak z tym sobie poradzić. Ponadto poważnym zaniedbaniem ze strony montujących jest rutynowy montaż przewodów hydraulicznych w identyczny sposób jak w starym napędzie jazdy. W przypadku zamiennika informacja na temat podłączeń hydromotoru powinna być zawarta w instrukcji montażu. Pamiętać bowiem należy, iż rozkład podłączeń przewodów hydraulicznych często jest inny niż w oryginale.

 

Po zamontowaniu napędu czeka nas pierwsza próba jego działania. Tutaj również postępujemy bardzo ostrożnie:

 

  • Pierwsze uruchomienie musi odbyć się na małej prędkości najpierw w jedną, a później w drugą stronę. Podczas pierwszej próby sprawdzamy czy nie wydobywają się niepokojące dźwięki z przekładni czy też hydromotoru oraz czy nie ma żadnych wycieków. Jeśli wszystko jest w porządku, możemy zamontować koło napędowe i założyć gąsienice gumową lub spiąć łańcuch. Kolejna próba skuteczności napędu powinna odbyć się na podniesionej gąsienicy. Gdy stwierdzimy brak problemów, możemy już normalnie eksploatować maszynę. Pamiętając o okresowej kontroli poziomu oleju w przekładni jazdy – podsumowuje Bartłomiej Łopata.

 

Jak widzicie proces demontażu i montażu napędu jazdy jest dość czasochłonny i skomplikowany, wymaga także naprawdę dużej precyzji i doświadczenia. Dlatego taki zabieg zlecajcie wyłącznie sprawdzonemu, renomowanemu serwisowi.

 

e-maszbud.pl

Demontaż i montaż napędu jazdy maszyny budowlanej – jak przeprowadzić, by uniknąć problemów? Poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU