W ostatnich odsłonach naszego poradnika podpowiadaliśmy Wam, jak należy serwisować poszczególne elementy maszyn budowlanych i przygotowywać je na nadejście wiosny lub zimy. Rozszerzamy formułę i tym razem sięgamy po bardziej specjalistyczny temat, który powinien zainteresować osoby odpowiedzialne za obsługę maszyny w firmie. Ten temat, to hydraulika w układzie zamkniętym. Czym różni się od tej w układzie otwartym, i które jej elementy ulegają najczęściej awariom? 

 

Różnica w budowie 

 

Układy zamknięte i otwarte stosowane są w hydraulice siłowej maszyn mobilnych. Oczywiście oba rozwiązania różnią się obiegiem oleju. W układzie otwartym mamy do czynienia z zasysaniem oleju przez pompę ze zbiornika, skąd dalej podawany jest on do rozdzielacza i rozdzielany do poszczególnych odbiorników. Jeśli te nie wykorzystują oleju, trafia on z powrotem do zbiornika przez chłodnicę i filtry. 

W układzie zamkniętym cały proces przebiega z uwzględnieniem co najmniej jednego dodatkowego układu, co ma związek z ciśnieniem doładowczym. Zwykle występuje jeszcze kolejny układ otwarty. Pompa jest tu połączona bezpośrednio z odbiornikiem, co jest wykorzystywane w napędach hydraulicznych. W układzie zamkniętym wszelkie wycieki odprowadzane są do zbiornika przez filtry i chłodnicę, dlatego poziom oleju musi być uzupełniany przez pompę doładowczą. 

 

Najczęstsze awarie hydrauliki w układzie zamkniętym 

 

Układ zamknięty zawiera więcej elementów, co już czyni go teoretycznie bardziej awaryjnym. Potwierdzają to także fachowcy:
- Jeśli dojdzie do naturalnego zużycia pompy, nieczystości powstałe podczas pracy zmniejszają również żywotność silnika hydraulicznego, dlatego warto jak najlepiej dbać o czystość i stan oleju w tym układzie. W przypadku nagłej awarii mechanicznej pompy sytuacja jest bardzo niekorzystna, głównie ze względu na natychmiastowe dostanie się elementów uszkodzonej pompy do silnika. Wiąże się to najczęściej ze zwiększeniem nakładu pracy w trakcie remontu – podkreśla Grzegorz Wilgierz, specjalista z firmy WIBAKO.

 

Oczywiście można zminimalizować straty, ale konieczna będzie bardzo szybka reakcja i odrobina szczęścia. Jeśli w porę zatrzymamy maszynę i zawieziemy ją do serwisu, być może nie dopuścimy do dostania się zanieczyszczeń do układu. Tak czy inaczej zawsze po naprawie wymieniamy filtry i olej – to nie powinno podlegać żadnej dyskusji. 

Jeśli operator zbagatelizuje objawy awarii i nie zatrzyma maszyny, znacznie wzrośnie prawdopodobieństwo zanieczyszczenia zbiornika oleju i pozostałych odbiorników we wszystkich układach.

 

Naprawa najlepiej kompleksowa

 

Wyspecjalizowany serwis powinien szybko poradzić sobie z wszelkimi awariami układu zamkniętego hydrauliki. Istotne jest jednak, aby po wymontowaniu uszkodzonej pompy zawieźć do fachowców także silnik hydrauliczny i poddać go weryfikacji:
- Często bywa tak, że naprawimy pompę, ale uszkodzony silnik nie ma już pełnej wydajności lub ponownie uszkadza element. Klient reklamuje wtedy, jego zdaniem, źle wykonaną usługę zapominając, że są to naczynia połączone i jedna awaria zwykle wynika z drugiej – dodaje Grzegorz Wilgierz z WIBAKO.

 

Oczywiście po naprawie konieczne jest usunięcie z układu hydraulicznego wszelkich nieczystości, zlecenie wymiany oleju i filtrów oraz regularne nadzorowanie czystości oleju po ponownym uruchomieniu maszyny. Odpowiedzialna eksploatacja powinna nas na długo uchronić przed kolejną awarią. 

 

e-maszbud.pl

Hydraulika w układzie zamkniętym – najczęstsze problemy. Poradnik e-maszbud.pl

30 czerwca 2015

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU