15 września 2015

Początek lipca przypomniał nam, że także w Polsce trafiają się tropikalne upały. Temperatury powyżej 30 stopni Celsjusza są mordercze nie tylko dla ludzi, ale też dla maszyn, szczególnie tych pracujących na otwartej przestrzeni. To test dla układu chłodzenia każdej maszyny. Sezon w pełni i nie ma czasu na robienie przeglądów, dlatego w tym poradniku podpowiemy Wam, jak najefektywniej dbać o układ chłodzenia maszyny budowlanej.

 

Jaki układ chłodzenia w maszynach jest najpopularniejszy?

 

W maszynach budowlanych mamy do czynienia z trzema rodzajami układów chłodzenia: olejowym, powietrznym i wodnym. Zdecydowanie najpopularniejszy jest ten ostatni. W jego przypadku kluczowym elementem układu jest chłodnica:

 

  • Praktyka pokazuje, że uszkodzenia chłodnicy są absolutnie najczęstszą awarią pojawiającą się w wodnym układzie chłodzenia. Dlatego koniecznie trzeba dbać o jej czystość oraz stan i kondycję płynu chłodzącego. Okresowo warto sprawdzić, czy blaszki chłodnicy nie są nadmiernie powyginane – podkreśla Karol Stanaszek z WIBAKO.

 

Oczywiście niedopuszczalne jest, aby w chłodnicy znalazła się woda. Stosujemy wyłącznie dedykowany płyn chłodniczy, który nie zamarznie i nie spowoduje korozji układu. Pamiętajmy również o kontrolowaniu kondycji wentylatora – szczególną uwagę zwracajmy na stan łopatek i ich skierowanie w odpowiednią stronę.

 

Drobniejsze elementy, na które trzeba zwrócić uwagę

 

W wodnym układzie chłodzenia newralgicznymi elementami są także termostaty i paski. Nie są to drogie elementy, dlatego w razie podejrzenia ich zużycia warto od razu wymienić je na nowe. Sfatygowany pasek będzie bowiem powodował szybsze uszkodzenie kół pasowych.

 

Ważna sprawa to również siatki zabezpieczające na chłodnicach. Nie znalazły się tam bez powodu, mają chronić te elementy przed owadami, kamieniami itd. W przypadku porwania siatki, trzeba ją po prostu wymienić na nową.

 

Mniej popularne, ale także wymagają kontroli

 

W olejowym układzie chłodzenia sposób postępowania kontrolnego jest bliźniaczy do tego, jaki zaproponowaliśmy Wam w przypadku układu wodnego. Różnice można natomiast zauważyć w maszynach wyposażonych w układ powietrzny.

 

  • W przypadku tego układu kluczowe znaczenie ma stan i czystość cylindrów. Operatorzy często to bagatelizują, a wszelkie zanieczyszczenia mocno ograniczają dopływ powietrza – radzi Karol Stanaszek z WIBAKO.

 

Koniecznie trzeba również regularnie kontrolować stan oblachowania na silnikach. Operator powinien sprawdzać, czy żadnej blachy nie brakuje, ponieważ ich układ nie jest przypadkowy i to od niego zależy, czy wir powietrza jest odpowiednio kierowany do komory silnika.

 

Oczywiście okresowo trzeba również sprawdzić stan pasków znajdujących się w układzie, które regularnie należy wymieniać – koszt jest relatywnie nieduży w stosunku do strat, jakie poniesiemy w wyniku nagłej awarii.

 

e-maszbud.pl

Jak dbać o układ chłodzenia maszyny budowlanej? Kolejny poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU