Polskie firmy budowlane wciąż borykają się z wielkim dylematem – jak przy zachowaniu rozsądnych kosztów wybrać sprzęt, który sprosta bardzo wysokim wymaganiom. Odpowiedzi próbuje udzielić Kamaz prezentując swoje modele ciężkich pojazdów budowlanych 53605, 6520 i 65201.  Specyfikacja wygląda imponująco, ale my postanowiliśmy sprawdzić, czym produkty Kamaza mogą konkurować z zachodnimi propozycjami.

 

Kamaz 53605 – uniwersalna klasyka

 

Pierwszym modelem, który chcemy Wam przedstawić, jest tytułowy Kamaz 53605, oznaczany także jako K2030. To niewielka wywrotka 3W o napędzie 4x2. Tego typu ciężkie pojazdy budowlane są szczególnie poszukiwane na polskim rynku z uwagi na ich dużą uniwersalność. Opisywany Kamaz jest pod tym względem wyjątkowo ciekawą propozycją, ponieważ zapewnia znakomite właściwości ładunkowe przy jednoczesnym zachowaniu rozsądnej masy własnej. Sprawia to, że 53605, podobnie jak jego więksi bracia, idealnie spełnia polskie normy ładowności administracyjnej.

 

Dopuszczalna ładowność tego modelu wynosi ponad 11700 kilogramów, a dopuszczalna masa całkowita przekracza 20 ton. To bardzo dobre wyniki. W połączeniu ze sporym dopuszczalnym naciskiem na osi (przednia 7500 kg, tylna 13000 kg), daje to właścicielom firm spore możliwości transportowe również na drogach z ograniczeniami tonażu.

Przyjrzyjmy się skrzyni tej wywrotki. Ma wymiary 4,5 x 2,55 metra, przy głębokości 60 centymetrów. To dość standardowe wyniki, ale znów podkreślamy słowo „uniwersalność” - taka skrzynia po prostu sprawdza się w większości zastosowań. Kamaz w niczym nie ustępuje tu zachodniej konkurencji.

 

A czym z nią walczy? Oprócz bardzo mądrze rozplanowanej relacji masy do ładowności, rosyjski producent stawia na bardzo wysoką jakość wykonania. Ciężko jest zerwać z kontrowersyjną przeszłością przy pomocy półśrodków, dlatego nie znajdziemy ich w specyfikacji 53605. Ta wywrotka, choć posiada rosyjski rodowód, w rzeczywistości została zbudowana z komponentów najbardziej renomowanych dostawców. Przypomnijmy, że obecnie Kamaz ma swoją fabrykę na Litwie, co ułatwia eksport pojazdów na zachód Europy i ich szybką dostawę. Polscy klienci aktualnie mogą liczyć na odbiór samochodu ciężarowego już po 30 dniach od złożenia zamówienia! W dodatku do naszego kraju sprowadzane są niemal wyłącznie podwozia. Na miejscu dystrybutor zabudowuje auto zgodnie z życzeniem klienta. Proste i bardzo skuteczne rozwiązanie.

 

Klienci obawiający się jakości Kamaza, mogą między bajki włożyć stereotypy. To już nie jest toporna konstrukcja znana sprzed lat. Obecnie pod maskami ciężarówek pracują bardzo renomowane silniki Cumminsa, które spełniają najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin Euro5. Są mocne, oszczędne i ekologiczne – a o to przecież dziś głównie chodzi.

 

Kamaz zdecydował się powierzyć obowiązek obsługi przełożeń niemieckiej skrzyni biegów ZF. Tak, tę samą spotkacie w większości pojazdów produkowanych w Niemczech czy we Włoszech. Sprzęgło dostarcza natomiast Sachs, a o układ paliwowy dba Bosch. A jednak spełniło się marzenie o „międzynarodówce”. Zupełnie poważnie trzeba przyznać, że Kamaz bardzo pilnie podszedł do kwestii jakości. Jego ciężarówki w niczym nie ustępują konkurencji, a ostatnio odniosły spektakularny sukces podczas rajdu Dakar, zajmując prawie całe podium wśród pojazdów ciężarowych (1 i 3 miejsce).

 

W przypadku modelu 53605 Kamaz jest tak pewny swego, że za pośrednictwem polskiego dystrybutora daje klientom niemal nieograniczoną gwarancję. W ramach akcji „sam wybierz sobie gwarancję” możemy ustalić, jaki okres nas interesuje. Standardowo jest to 12 miesięcy bez limitu kilometrów.

 

Kamaz 6520 – duża ładowność przy kontroli przepisów

 

Kolejny model ciężkiego pojazdu budowlanego spod bandery Kamaza jest wywrotką 3W o napędzie 6x4. To propozycja dla firm szukających zdecydowanie większej ładowności i potrzebujących sprzętu do naprawdę ciężkiej pracy. Ładowność konstrukcyjna tego pojazdu to 20 ton.

 

Mamy tu klasyczną skrzynię o pojemności 12m3, ale tradycyjnie u litewskiego producenta musimy zwrócić szczególną uwagę na właściwości przewozowe. W końcu właśnie na tym Kamaz opiera swoją przewagę nad konkurencją. 6520 może pochwalić się ładownością administracyjną na poziomie ponad 13 ton. Dopuszczalna masa całkowita (również administracyjna) jest ograniczona do imponujących w tej klasie pojazdów 26 ton. Co to w praktyce oznacza? Kierowca może zgodnie z przepisami zabrać ze sobą więcej ładunku – oszczędza czas i pieniądze potrzebne na paliwo i kolejne roboczogodziny.


Podobnie jak w przypadku 53605 pod maską tego Kamaza pracuje jednostka Cumminsa, tym razem o mocy aż 400 koni mechanicznych, również spełniająca najbardziej wyśrubowane normy emisji spalin, bardzo oszczędna i dynamiczna. Współpracuje z nią niemiecka skrzynia ZF.

W wyposażeniu standardowym znajdziemy m.in. niezależne ogrzewanie kabiny i silnika, pneumatyczny fotel i radio. Hojni właściciele mogą doposażyć ciężarówkę we wszystko, co tylko znajduje się na bardzo długiej liście Kamaza.

 

W przypadku 6520 również mamy do czynienia z bardzo atrakcyjnymi warunkami gwarancji. Kamaz nie stosuje limitu kilometrów, standardowo ograniczając okres trwania gwarancji do 12 miesięcy. Klient może ją jednak dowolnie wydłużyć przy współpracy z polskim dystrybutorem.

 

Kamaz 65201 – do naprawdę ciężkich zadań

 

Ostatnia nowość Kamaza została stworzona z myślą o przedsiębiorcach wymagających największej ładowności (konstrukcyjnie 26 ton!), niezawodności i umiejętności radzenia sobie w trudnym terenie. Kamaz 65201 jest idealną odpowiedzią na te życzenia.

 

Pod maską ciężarówki znajdziemy znany z wyżej opisanego 6520 silnik Cummins o pojemności 8,9 litra i mocy 400 koni mechanicznych. Jest to motor doskonale znany na rynku, niezwykle niezawodny i oszczędny. Nic dziwnego, że Kamaz na stałe wprowadził go do swoich pojazdów, rezygnując z dumy i własnych silników.

 

65201 ma skrzynię i pojemności aż 16m3, co jednak nie jest głównym atutem konstrukcji. Tradycyjnie u Kamaza odkreślamy znakomite wartości ładowności administracyjnej. Dopuszczalna ładowność tej wywrotki 1W została ustalona na poziomie 17 ton, a DMC 32 ton. Przy zastosowaniu napędu 8x4 mamy więc do czynienia z pojazdem, który zawiezie ogromne ładunki również tam, gdzie konkurencja pchać się nie może – czy to z powodu przepisów (ograniczona DMC i ładowność) czy z uwagi na słabe możliwości zawieszenia.

Wielkie brawa dla Kamaza.

 

Oczywiście w przypadku swojego flagowego modelu Kamaz nie mógł zrezygnować z rewelacyjnych warunków gwarancji – znów nie ma limitu kilometrów, a 12 miesięcy gwarancji standardowej można jeszcze przedłużyć.

 

Co z tym Kamazem?

 

To już drugie w historii e-maszbud.pl spotkanie z propozycjami Kamaza. I drugie zaskoczenie. Litewski producent naprawdę uważnie odrabia lekcje i w zabójczym tempie niweluje dystans dzielący go od zachodniej konkurencji.

 

Przyglądając się specyfikacji i podzespołom można mieć wrażenie, że opisujemy co najmniej MAN-a. Tymczasem – nie oszukujmy się – nieco wyszydzany Kamaz pokazuje, że można zrobić pojazdy ciężarowe nie tylko bardzo trwałe i nowoczesne, ale też rozsądnie wycenione. Standardowa cena ciężarówki z Tatarstanu zawsze jest o kilkanaście tysięcy złotych niższa od tej proponowanej przez producentów z zachodu.

 

Jeśli dodamy do tego coraz lepiej rozwiniętą sieć serwisową w naszym kraju (obecnie ponad 20 serwisów, w tym serwis mobilny) oraz wydłużony do 30 tysięcy kilometrów (w niektórych modelach) reżim przeglądów, otrzymujemy obraz ciężkiego pojazdu budowlanego w sam raz dla polskich firm. Kiwamy głowami z uznaniem i czekamy na więcej!

 

                                                                                                                                          e-maszbud.pl

 

Ofensywa Kamaza.
Kamaz 53605, 6520, 65201.

12 października 2014

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU