Sezon w budowlance w pełni (choć ze względu na słabą zimę chyba w ogóle nie miał on żadnej przerwy), ale przed latem i największą falą pracy warto jeszcze dobrze przyjrzeć się kondycji Waszych maszyn. W tym poradniku zwracamy baczną uwagę na newralgiczny element – przekładnię. Od czego zależy żywotność skrzyni biegów i jak ją zwiększyć? Sprawdzamy to dla Was przy wsparciu naszych ekspertów. 

 

Olej to podstawa 

 

Bezdyskusyjnie najważniejszą czynnością serwisową w przypadku skrzyń biegów jest dbanie o regularną wymianę oleju przekładniowego. Trzeba to robić zgodnie z zaleceniami producenta oraz używać do tego oleju zgodnego ze specyfikacją. Warto co jakiś czas sprawdzić też, czy w skrzyni utrzymuje się prawidłowy poziom oleju. Najlepiej robić to przy okazji kontrolowaniu stanu oleju silnikowego. 

 

Samo sprawdzane poziomu lubryfikantu jednak nie wystarczy:

- Okresowo zaleca się wykonywania pomiaru kontrolnego ciśnienia na sprzęgło i zmiennik. To bardziej zaawansowana czynność obsługowa, którą najlepiej jest powierzyć specjalistycznemu serwisowi, niekoniecznie autoryzowanemu – radzi Karol Stanaszek, nasz specjalista z firmy WIBAKO. 

 

Przy okazji kontroli ciśnienia serwis powinien również ocenić stan krzyżaków i wyłapać ewentualne luzy w mocowaniu. Uczulmy też operatora, aby zwracał uwagę na wszelkie stuki, zgrzyty i zapalone w kabinie kontrolki alarmowe – każdy z tych objawów może świadczyć o awarii, której zbagatelizowanie będzie się wiązać z jeszcze wyższymi kosztami naprawy. 

 

Eksploatacja skrzyni 

 

To, czy skrzynia biegów w naszej maszynie budowlanej będzie przez lata pracować bezawaryjnie, w dużej mierze zależy od sposobu jej eksploatacji. Nigdy nie należy ruszać maszyną, gdy w skrzyni znajduje się jeszcze zimny olej – warto dać jej popracować przez 5 minut na wolnych obrotach. 

- Przed rozpoczęciem jazdy silnik spalinowy powinien osiągną temperaturę pracy. Należy także pamiętać, aby sterowanie i zmiana biegów były płynne, bez szarpnięć. Trzeba dostosować biegi do załadunku i terenu, w jakim pracujemy – dodaje Karol Stanaszek z WIBAKO. 

 

Niedopuszczalna jest zmiana biegów z terenowych na szosowe i odwrotnie podczas jazdy – koniecznie trzeba wcześniej zatrzymać maszynę, o czym łatwo zapomnieć w pośpiechu. To samo tyczy się napędu na cztery koła. Zwróćmy również uwagę operatorowi, aby nie zmieniał kierunku jazdy podczas ruchu maszyny. 

Większość z tych zaleceń może być dla Was oczywistością, ale to właśnie takie drobne, z pozoru łatwe czynności pozwalają maszynom na długą, bezawaryjną pracę. Powodzenia! 

 

e-maszbud.pl

Od czego zależy żywotność skrzyni biegów

07 maja 2015

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU