Podwozie gąsienicowe jest bardzo skuteczne w najtrudniejszym nawet terenie. Nie jest jednak niezniszczalne. Operatorzy bardzo często zapominają o podstawowych zasadach eksploatacji, a to w konsekwencji prowadzi do bardzo kosztownych usterek. Dlatego w tym numerze e-maszbud.pl mamy dla Was nowy poradnik. Wspólnie z naszym specjalistą podpowiemy Wam, jak należy dbać o podwozie gąsienicowe maszyny budowlanej i jakie czynności serwisowe są tu wymagane. Zapraszamy.

 

Nauka jazdy – podstawy, o których często zapominamy  

 

Maszynę gąsienicową trudno jest zatrzymać, ale musimy pamiętać, że ten rodzaj podwozia został stworzony do pracy w trudnych warunkach gruntowych i właśnie wtedy powinniśmy maksymalnie wykorzystywać jego możliwości. Niemniej jednak podwozia gąsienicowe w większości przypadków nie są zaprojektowane do szybkiej jazdy o czym zapomina wielu operatorów. Operator powinien zostać także uczulony, aby ograniczać również jazdę do tyłu:

 

– Powoduje ona bowiem znaczne obciążenia pomiędzy sworzniami i tulejami a zębami kół napędowych oraz między ogniwami a kołami napinającymi i rolkami podtrzymującymi. Jazda do tyłu powoduje, że nawet 75% połączeń ma kontakt i pracuje pod dużym obciążeniem, co naturalnie wpływa na ich szybkie zużywanie się – podkreśla Bartłomiej Łopata z firmy Ketral, partnera naszego poradnika. 

 

Operator musi rozsądnie planować skręty. Jeśli maszyna gąsienicowa stale skręca w jedną stronę, powoduje to bardzo przyspieszone zużycie elementów podwozia właśnie po jednej stronie:

 

- Równocześnie praca na szczycie góry wymusza styk wewnętrznych części płyt z podłożem, a praca w dole niejednokrotnie styk tylko zewnętrznych części płyt z podłożem. W efekcie następuje przyspieszone zużywanie się poszczególnych elementów łańcucha – ostrzega nasz partner z firmy Ketral. 

 

Kolejnym bardzo ważnym elementem dbałości o stan całego systemu gąsienicowego jest stosowanie osłon przeciwko kamieniom. Należy to robić selektywnie, ponieważ osłony założone na całej długości sprzyjają zbrylaniu się ziemi i kamieni pomiędzy osłonami a pozostałymi elementami podwozia. To powoduje ich szybsze zużycie. 

 

- Pamiętajmy też, aby osłony stosować na kamienistym podłożu. Wiem, że to podstawa, ale niestety wielu operatorów o tym zapomina – dodaje Bartłomiej Łopata. 

 

Szerokość płyt gąsienic

 

Rozsądna eksploatacja maszyny z podwoziem gąsienicowym wymaga dobierania szerokości płyt gąsienic do rodzaju terenu, po którym się poruszamy. Idealnie jest używać możliwie najwęższych płyt, co znacznie wydłuża żywotność łańcuchów. 

 

Skoro już jesteśmy przy łańcuchach. Koniecznie trzeba regularnie kontrolować ich napięcie. Dlaczego? 

 

- Zbyt mocne napięcie łańcuchów gąsienic może przyspieszyć ich zużycie nawet o 50%. Dlatego też zawsze należy sprawdzić w dokumentacji DTR maszyny, jakie powinno być prawidłowe napięcie łańcuchów. We wspomnianej dokumentacji będzie to np. określone poprzez zmierzenie odległości łańcucha gąsienicy od kołnierza środkowej rolki jezdnej w koparce – przypomina nasz partner.

 

Oczywistością jest także regularne czyszczenie poszczególnych elementów podwozia gąsienicowego. Najlepiej jest to robić po skończonym dniu pracy. Szczególnie skupiamy się na miejscu pomiędzy kołem napędowym a tulejami łańcucha. Konsekwentnie sprawdzajmy też stan poszczególnych elementów podwozia:

 

- Niejednokrotnie wymiana w odpowiednim momencie nawet jednej rolki może nas uchronić przed poważną awarią i wydłużyć nie tylko żywotność samego łańcucha, ale całego podwozia, które pracuje jako integralny system – podsumowuje Bartłomiej Łopata. 

 

e-maszbud.pl

Podwozie gąsienicowe maszyny budowlanej – jak dbać, żeby pracowało jak najdłużej

30 czerwca 2015

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU