Silnik hydrauliczny pracuje w jednym układzie z pozostałymi elementami hydrauliki, dlatego też jego awaria może mieć negatywne skutki dla pozostałych elementów hydrauliki. Podejmując się samodzielnego montażu nawet kompletnego podzespołu należy zwróć szczególną uwagę na jego właściwe podłączenie. Właśnie na tym ostatnim skoncentrujemy się w tym poradniku.

 

Przede wszystkim ostrożnie z przewodami!

 

Zdecydowanie najważniejszym etapem montażu nowego hydromotoru przy przekładni jazdy jest sprawdzenie prawidłowego podłączenia przewodów hydraulicznych. Jednakże zanim się za to zabierzemy, musimy dokładnie oczyścić przewody. Równocześnie należy pamiętać o oczyszczeniu całego układu hydraulicznego w przypadku awarii starego hydromotoru. Czyszczenia takiego dokonują firmy wyspecjalizowane w obsłudze hydrauliki siłowej.

 

Mając pewność, iż układ hydrauliczny jak też same węże są czyste możemy przystąpić do identyfikacji tych ostatnich. Najłatwiejszymi do identyfikacji są węże zasilające, które są zazwyczaj najgrubsze. Dzięki podłączeniu tych przewodów hydromotor zasilany olejem ma możliwość poruszania się w prawo lub w lewo. W większości przypadków hydromotorów z przekładniami jazdy mamy do podłączenia min. trzy przewody. Po zidentyfikowaniu dwóch zasilających przystępujemy do identyfikacji tzw. nadmiaru (powrotu). Jeżeli mamy do podłączenia trzy przewody, to ten najcieńszy jest właśnie przewodem powrotu. Niemniej jednak obecnie najczęściej mamy do podłączenia cztery przewody. Wówczas po podłączeniu dwóch zasilających, mając do podłączenia jeszcze dwa przewody możemy posłużyć się prostą poradą:

 

  • W takiej sytuacji zalecam wykonanie szybkiej próby. Dwa pozostałe węże wkładamy do wiadra (wcześniej oczywiście podłączamy zasilanie) i uruchamiamy maszynę. Następnie włączamy drugi bieg. Przewód z którego zacznie cieknąć olej jest wężem odpowiadającym za drugi bieg. Natomiast ten drugi będzie przewodem powrotnym – podpowiada Bartłomiej Łopata z firmy Ketral, partnera naszego cyklu poradników.

 

W niektórych modelach może jeszcze pojawić się osobne podłączenie hamulca w zwolnicy. Nie powinno być jednak problemu z jego identyfikacją, bo zazwyczaj jest najmniejszy, a w momencie uruchomienia przekładni zacznie z niego wyciekać olej.

 

  • Rozwiązaniem tego typu dylematów jest korzystanie z usług firm, które przed przekazaniem hydromotoru klientowi zawsze dokładnie oznaczają wszystkie przewody. My stosujemy kolorowe korki: czarny oznacza przewody zasilania, czerwony powrót, a zielony drugi bieg – dodaje Bartłomiej Łopata z Ketral.

 

Warto również zwrócić uwagę, czy firma sprzedająca dany hydromotor przekazuje instrukcję montażu elementu, co znacznie ułatwi nam całą procedurę.

 

Czym grozi błędne podłączenie przewodów?

 

Najczęściej zdarza się pomylenie przewodów powrotnego i drugiego biegu. W takiej sytuacji niestety może dojść do poważnej awarii hydromotoru. Nadmiar oleju nie ma ujścia do zbiornika, w efekcie czego gwałtownie rośnie ciśnienie w silniku. Praca maszyny w takich warunkach praktycznie gwarantuje trwałe uszkodzenie całego układu silnika hydraulicznego.

 

Podsumowując: postępujemy ostrożnie, z rozwagą i dwukrotnie sprawdzamy prawidłowość podłączenia. Pamiętamy, iż warto jest zapytać sprzedającego jak powinniśmy podłączyć hydromotor w szczególności jeżeli nie wykonujemy tego na co dzień.

 

e-maszbud.pl

Prawidłowe podłączenie hydromotoru. Poradnik e-maszbud.pl

16 września 2015

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU