20 sierpnia 2015


Sezon budowlany w pełni, maszyny pracują na pełnych obrotach, warto więc nieco bliżej przyjrzeć się ich kluczowym podzespołom. Bez wątpienia należy do nich przekładnia jazdy wraz z hydromotorem. Ten element jest trwały, jednak ciężka eksploatacja poważnie daje mu się we znaki. Wraz z naszymi ekspertami zebraliśmy dla Was typowe problemy z przekładnią jazdy, jakie mogą się pojawić także w Waszym sprzęcie. Zapraszamy.

 

Kontroluj na każdym kroku 

 

Typowe problemy z przekładnią maszyny budowlanej pojawiają się w zasadzie dopiero wtedy, gdy podzespół jest już znacznie zużyty. Większość oznak nawet dla niewtajemniczonego oka trudno jest przeoczyć. Na czele tej listy są różnego rodzaju wycieki oleju z jednej strony, z drugiej jego przekroczony stan w przekładni. Dlatego tak konieczna jest regularna kontrola poziomu oleju w przekładni jazdy.

 

- Szczególnie niepokojący może być nadstan oleju, ponieważ zwykle świadczy to, iż do przekładni planetarnej przedostaje się olej hydrauliczny. Wówczas konieczna jest wymiana uszczelnienia w hydromotorze. Wycieki oleju z samej przekładni jazdy to zazwyczaj problem głównych uszczelnień. Wówczas wiąże się to z koniecznością demontażu całej przekładni oraz jej rozbiórki na czynniki pierwsze – podkreśla Bartłomiej Łopata z firmy Ketral, partnera naszego poradnika. 

 

Operator maszyny, której przekładnia zaczyna niedomagać, z pewnością wyczuje wszelkiego rodzaju wibracje, usłyszy niepokojące hałasy. Jeśli mamy do czynienia z charakterystycznymi wibracjami, może to oznaczać obluzowanie śrub. Natomiast niepokojące hałasy mogą oznaczać brak oleju lub też zużycie łożysk. W efekcie czego przekładnia jazdy zaczyna się przegrzewać.

 

- W pierwszym przypadku koniecznie trzeba sprawdzić śruby na kole napędowym i śruby mocujące napęd, ponieważ zdarza się iż ulegają one obluzowaniu. Jeśli natomiast objawom towarzyszy hałas, należy sprawdzić zarówno hydromotor i samą przekładnię planetarną. Tak zachowującą się przekładnia nie można pracować, bo doprowadzi to do całkowitego zniszczenia, a w konsekwencji dużych strat – dodaje Bartłomiej Łopata. 

 

Gdy przekładnia się zatrzymuje 

 

Zdarza się, że przekładnia po prostu odmawia dalszej współpracy, a napęd się zatrzymuje. Wówczas mamy do czynienia z najczęściej z dwoma scenariuszami: w pierwszym działa hydromotor, ale uszkodzeniu uległa sama przekładnia planetarna, a w drugiej nie działa hydromotor, a przekładnia jest w dobrym stanie. Co wtedy?

 

- W pierwszej sytuacji najpewniej uszkodzona jest tylko przekładnia. Jeśli zareagowaliśmy na czas to prawdopodobnie skończy się na wymianie pierwszego rzędu satelit wraz z wałkiem ewentualnie łącznikiem hydromotoru. W drugiej sytuacji będziemy zmuszeni oddać hydromotor do firmy zajmującej się naprawą hydrauliki siłowej. Alternatywnie możemy sprawdzić dostępność i ceny kompletnych napędów, bowiem koszty naprawy niejednokrotnie przewyższają cenę kompletnej przekładni jazdy z hydromotorem. – radzi specjalista z firmy Ketral. 

 

Istnieją sytuacje, w których napęd jazdy po zatrzymaniu maszyny na wzniesieniu będzie sam jechał – wówczas sprawdzamy układ hamulcowy i najczęściej wymieniamy tarczki. Gorzej, jeśli w układzie brakuje odpowiedniego ciśnienia – wówczas konieczna będzie bardziej skomplikowana operacja.

 

Gdy napęd słabnie 

 

Jeśli operator zauważy, że napęd w trakcie pracy słabnie lub całkowicie się zatrzymuje, istnieje kilka możliwości. Najczęściej dochodzi do zużycia hydromotoru lub samej przekładni. Oczywiście najwłaściwszym rozwiązaniem jest interwencja odpowiedniego serwisu. Zatem jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy:

 

- Mogą być bardzo różne. Jak to zostało już wspomniane mogło nastąpić zużycie samego hydromotoru, jak również zużycie pompy głównej. Elementami na które również warto zwrócić uwagą są chociażby zbyt mocno naciągnięty łańcuch gąsienicy czy też ogólny zły stan poszczególnych elementów podwozia – podsumowuje Bartłomiej Łopata. 

 

Pamiętajmy, że na stan maszyny, jak też jej poszczególnych podzespołów, największy wpływ ma sam operator. Jeśli nagminnie przekracza możliwości napędu lub użytkuje go niezgodnie z zasadami, musimy się liczyć z problemami. Serwisując maszynę zwracajmy też uwagę na fachowość zakładu, który się tym zajmuje. Warto stawiać na wykwalifikowany serwis, mający dostęp do dobrej jakości części zamiennych i fachowej wiedzy. 

 

e-maszbud.pl

Typowe problemy z przekładnią w koparce gąsienicowej. Kolejny poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU