Komfort, precyzja, ekologia – te słowa podbijają świat maszyn budowlanych i determinują kierunek rozwoju całej branży. Sprostanie tym wymaganiom było celem firmy Ammann, która prezentuje najnowszą serię swoich urządzeń ARX T4i. Walce tandemowe ARX 90 i ARX 110 mają podbić europejskie i polskie drogownictwo. Czy mają odpowiednie argumenty? Warto to sprawdzić.

 

ARX T4i - walce tandemowe na większość okazji

 

Nowa seria Ammanka została stworzona z myślą o najbardziej powszechnych zastosowaniach w dziedzinie drogownictwa. Opisywane modele należą do grupy walców z przedziału tonażowego od 9 do 10.5 tony. Świetnie sprawdzą się więc przy pracach autostradowych. ARX 90 i ARX 110 są przedstawicielami klasy średnich maszyn tego typu, jednak rzeczywistość pokazuje, że spokojnie poradzą sobie nawet przy dużych projektach.

 

Czym postanowił zaskoczyć nas producent? Przeglądając specyfikację trafiliśmy na kilka naprawdę ciekawych nowinek technicznych, które przede wszystkim powinny znacznie ułatwić pracę operatora i zwiększyć precyzję. Oba walce zostały wyposażone w niezwykle nowoczesne bębny oraz systemy elektroniczne nastawione na oszczędność czasu i…pieniędzy. Wiemy przecież, że jedno zawsze wynika z drugiego.

 

Od razu zwracamy uwagę na bardzo pojemny zbiornik na wodę – mieści 850 litrów, dzięki czemu przerwy w pracy nie są już tak częste, jak w przypadku starszych konstrukcji. Wielu pomyśli – prosta zmiana, nic szczególnego. W takim razie pora zajrzeć pod poszycie. Zacznijmy od silnika.

 

Ekologiczny, mocny i oszczędny – nowy motor w walcach tandemowych Ammann

 

Ammann do napędzania swoich walców przegubowych opisywanej serii zatrudnił jednostkę DEUTZ o pojemności 3,6 litra i mocy 99 koni mechanicznych. To standard pozwalający na bardzo wydajną pracę. Nie zapominajmy jednak o tym, od czego zaczęliśmy nasz artykuł. Ekologia. To słowo wciąż robi bardzo duże wrażenie i w zasadzie wyznacza kierunek, w jakim podążają producenci.

 

Silnik montowany w serii ARX spełnia najbardziej surowe obecnie normy emisji spalin – TIER4. Dzięki zastosowaniu zaworu EGR oraz systemu DOC udało się ograniczyć produkcję szkodliwych związków aż o 80%! To imponujący wynik. Ekologia ekologią, ale dla właścicieli firm budowlanych bardzo liczą się też koszty eksploatacji maszyn. Mamy dobrą informację. Jednostka DEUTZ zużywa o 10% mniej paliwa, niż starsze silniki spełniające 3 generację normy TIER. To są już odczuwalne oszczędności.

Sam silnik oczywiście nie zdecyduje o powodzeniu serii ARX na polskim rynku. Potrzeba czegoś więcej. Precyzji.

 

Walce przegubowe ARX T4i – najbardziej precyzyjne na rynku

 

Co jeszcze można poprawić w dziedzinie budowy walca drogowego? Jak zmusić tak wielką maszynę do precyzyjnej pracy? Ammann poszukał odpowiedzi i najwyraźniej znalazł.

Walce przegubowe ARX 90 i ARX 110 zostały wyposażone w rewelacyjny system ACE. Jest on wspierany szeregiem czujników (w tym temperatury asfaltu) i w efekcie pilnuje, aby dawka podawanego materiału, prędkość jazdy i siła nacisku były idealnie dobrane do warunków drogowych. Koniec ze zdawaniem się „na nos” operatora – nowoczesna elektronika jest w tym zakresie dużo pewniejsza.

 

Szczególnie ciekawie prezentuje się poszerzona wersja systemu ACE – ACE PRO. Jego praca polega na kontrolowaniu poziomu wibracji walca. Skala wynosi od 0 do 0,8 milimetra. To ucieleśnienie tak pożądanej w branży precyzji.

System ACE można doposażyć w odbiornik GPS, który na bieżąco będzie przekazywał informacje o parametrach pracy walca. Pozwala to na pełną kontrolę procesu układania asfaltu, zapisywanie danych i ich analizę. Ma to duże znaczenie dla poprawy efektywności pracy w każdej firmie z branży drogownictwa.

 

Komfort operatora – gwarancja efektywnej pracy

 

Pisząc o maszynach budowlanych zawsze szczególną uwagę zwracamy na tzw. interior, czyli miejsce pracy operatora. W przypadku walców drogowych ma to naprawdę kluczowe znaczenie, ponieważ kierowca wykonuje niezwykle precyzyjne zadania. Jak oceniamy wnętrze walców przegubowych ARX 90 i ARX 110?

Jest dobrze. Bardzo podoba nam się wielofunkcyjna kierownica, na której umieszczone zostały przyciski obsługujące sporą liczbę funkcji. Dzięki temu operator ma wszystko pod ręką, nie odrywa wzroku od drogi i się nie rozprasza. Na kierownicy znalazło się także miejsce na czytelny wyświetlacz.

 

Kabinę można doposażyć w wiele elementów podnoszących komfort pracy. Do wyboru mamy oczywiście klimatyzację, radio z CD i obracające się o 360 stopni stanowisko. Zwracamy też uwagę na bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Bezpieczeństwo operatora – również podczas obsługi walca poza kabiną – podnosi system dozowania wody z poziomu gruntu oraz zastosowanie osłon ruchomych elementów silnika. Właściciele maszyn będą z kolei bardzo zadowoleni z seryjnego immobilisera chroniącego przed zbyt ciekawskimi osobami.

 

Cieszy, że Ammann pomyślał o poprawieniu dostępu do elementów wymagających częstego serwisu. Mechanik dostanie się do nich z poziomu gruntu dzięki bardzo dużym drzwiom. Większość elementów można wymienić bez konieczności rozbierania połowy walca.

 

Mocną stroną produktów marki Ammann jest znakomity serwis połączony z dużą niezawodnością konstrukcji. Jest to niebagatelny plus uzupełniający i tak świetną ofertę walców tandemowych.

 

Nie tylko na nas seria ARX T4i zrobiła tak duże wrażenie. Ammann odniósł spory sukces na zakończonych niedawno targach Autostrada Polska 2014 w Kielcach, podczas których walec przegubowy ARX 90 zdobył złoty medal. Nas to nie dziwi. Właścicieli firm z branży drogownictwa też nie powinno.

 

                                                                                                                                          e-maszbud.pl

 

Walce tandemowe ARX 90 i ARX 110 – Ammann stawia na precyzję.

12 października 2014

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU