To nie nowość, bo wozidło Komatsu HM400-5 zostało po raz pierwszy zaprezentowane już w ubiegłym roku podczas wystawy w Las Vegas, ale na europejskim rynku ten pojazd dopiero się rozpędza. Warto na niego zwrócić uwagę, ponieważ pod maską skrywa jeden z najlepszych silników do tego typu pojazdów. W zgodzie z wydajnością, ale też ekologią.

 

Komatsu kroczy drogą w stylu Eco

 

Komatsu sukcesywnie wyposaża swoje maszyny w bardziej ekologiczne silniki, które są niezbędne, aby dopuszczać je do udziału w międzynarodowych, szczególnie europejskich kontraktach. Tak też stało się w przypadku wciąż świeżego wozidła HM400-5. Pod jego maską zagościła jednostka Komatsu spełniająca normę emisji spalin Stage IV o mocy 480KM.

 

Komatsu jest jednym z pionierów w produkcji ekologicznych jednostek napędowych, na czym skupia się już od 1996 roku. Postęp jest ogromny – producent przeszedł od normy Tier 1 do obecnej, najbardziej wyśrubowanej i jest w tym względzie o krok przed konkurencją. Tym, co szczególnie zwraca uwagę, jest doskonałe połączenie ekologiczności z wydajnością silników, właściciele nie muszą się więc godzić na żadne kompromisy.

W zastosowanej w tym wozidle jednostce napędowej znajdziemy całą masę układów wspomagających redukcję emisji szkodliwych spalin. Jest bardzo wydajny system katalizatora SCR, turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek oraz potężny zawór EGR. Wtrysk jest oczywiście realizowany elektronicznie.

 

Ogromne możliwości w zakresie załadunku

 

Wozidło Komatsu HM400-5 osiąga aż 40-tonową ładowność, a materiał mieści się w skrzyni ładunkowej o pojemności 24m3. Cechą wyróżniającą ten pojazd jest bardzo niska linia załadunku, ustalona na poziomie zaledwie 3164mm. Ułatwia to pracę na placach budowy czy w kamieniołomach, ponieważ załadunkiem może się zająć niemal każda standardowa ładowarka.

 

Wozidło jest wyposażone w dwa tryby pracy, które wybiera operator. Economy służy do swobodnej jazdy, podczas której silnik wykazuje się rekordowo niskim zużyciem paliwa. W trybie Power wozidło pokazuje swoje mocarne oblicze i radzi sobie nawet w bardzo trudnym terenie i przy pełnym załadunku.

Pracę w różnych warunkach terenowych wspiera znakomity system Komatsu Traction Control, który automatycznie dba o odpowiednią trakcję i przyczepność na grząskim podłożu. W momencie, gdy system wyczuwa poślizg kół, następuje załączenie blokady międzymostowej. Jeśli to nie pomaga, aktywowany jest system niezależnego dohamowywania  kół, aby przywrócić przyczepność.

 

Elektronika w służbie produktywności

 

Przekazywaniem mocy z silnika zajmuje się świetny układ K-ATOMiCS. Ma on sześć prędkości, jest w pełni automatyczny i wspomaga operatora w doborze właściwego przełożenia do aktualnego zapotrzebowania. Dzięki temu eliminowane są szarpnięcia, a silnik może wykorzystywać swoją moc w sposób optymalny. Układ pomaga także ograniczać zużycie paliwa, ponieważ automatycznie dostosowuje obroty jednostki do sytuacji.

Opcjonalnie wozidło może zostać wyposażone w elektroniczny system ważenia ładunku, który przekazuje tę informację na umieszczony w kabinie 7-calowy monitor. Dzięki temu operator nie musi obawiać się przeciążenia lub niedowagi, a praca jest bardzo precyzyjna. Układ może zostać sprzężony z systemem KOMTRAX, co pozwala przesyłać dane na temat ładunku do zarządcy floty firmy w dowolne miejsce na świecie.

 

Wozidło Komatsu HM400-5 z najlepszą kabiną w klasie

 

W kabinie tego wozidła naprawdę można pracować w pełnym komforcie. Jest jednym z największych dostępnych na rynku tego typu pojazdów, spełnia normy bezpieczeństwa ROPS/FOPS i zostało urządzone w sposób wspierający ergonomię. Dochodzi do tego znakomita widoczność z fotela kierowcy.

 

Wspomnieliśmy wcześniej o 7-calowym wyświetlaczu, na którym kierowca odnajdzie wszystkie kluczowe informacje o pracy wozidła, ładunku i zużyciu paliwa. Wyświetlacz pozwala też zmieniać ustalone parametry i sterować wszystkimi dostępnymi na pokładzie urządzeniami. Bardzo przydatne są informacje na temat ekonomicznego stylu jazdy – motywują one kierowcę do stosowania się do przepisów drogowych i ograniczania zużycia paliwa. Standardowo dostępny jest też drugi monitor, na którym wyświetlany jest obraz z tyłu wozidła.

 

Wozidło Komatsu HM400-5 zostało oczywiście objęte działaniem wspomnianego już programu KOMTRAX (bezprzewodowe przesyłanie informacji o parametrach pracy pojazdu na serwer firmy) oraz Komatsu CARE – to specjalny system serwisowy dla urządzeń tej marki, który gwarantuje przedsiębiorcom znakomite warunki gwarancji oraz naprawy na bazie oryginalnych podzespołów. Obejmuje on m.in.. 2 wymiany filtra KDPF. Sama gwarancja na filtr udzielana jest aż na 5 lat lub 9000 godzin pracy.

 

Nic dziwnego, że nowe wozidło Komatsu spotkało się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem w Stanach Zjednoczonych. To znakomita maszyna, która także w Europie powinna zdobyć sobie wielu klientów. W końcu na Starym Kontynencie także nadrzędne są obecnie wymagania w kwestii jakości, wydajności, ekologiczności i – a może przede wszystkim – ekonomiczności.

 

e-maszbud.pl

Wozidło Komatsu HM400-5 – nowy silnik, lepsze osiągi

24 marca 2015

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA


REKLAMA

 

REKLAMA

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU