29 kwietnia 2018

Nie ma rzeczy niezniszczalnych. Nawet maszyny najlepszych producentów, słynących z dbałości o jakość wykonania, prędzej czy później zaczynają się psuć. Zwykle pierwsze usterki pojawiają się wukładzie napędowym, który jest przecież najintensywniej eksploatowany. Awarie silnika bywają irytujące i kosztowne w naprawie. Dlatego warto być przygotowanym na każdy scenariusz. W tym poradniku kreślimy plan działania na wypadek usterki w układzie napędowym.

 

Zimowe problemy

 

Zima co prawda już prawie za nami, ale mimo to warto przypomnieć sobie o podstawowych zasadach eksploatacji silnika w tym okresie, ponieważ to może znacząco zminimalizować ryzyko awarii. Najważniejsze jest, aby prawidłowo przygotować maszynę do sezonu zimowego. Podstawy to: wymiana filtra paliwa, wyczyszczenie smoka w baku, sprawdzenie stanu akumulatora, rozrusznika, świec żarowych lub płomieniowych oraz ręcznej pompki paliwowej.

 

- Przypominam również o dobrej praktyce tankowania zimowego paliwa, które zawiera dodatki obniżające temperaturę przydatności oleju napędowego. Bak warto zawsze tankować do pełna, ponieważ to zapobiega gromadzeniu się pary wodnej na ściankach zbiornika. – mówi Karol Stanaszek z firmy WIBAKO, specjalizującej się w remontach maszyn budowlanych.

 

Jeśli pomimo stosowania się do tych zasad maszyna ma problem z porannym rozruchem, także poza sezonem zimowym, należy sprawdzić układ paliwowy, szczególnie pompy, wtryski, filtr paliwa oraz wykluczyć ewentualne zapowietrzenie układu.

 

- Problem z rozruchem, który nie ma związku z niską temperaturą, może zwiastować zapchanie filtra powietrza lub usterkę układu elektrycznego. Należy wówczas sprawdzić, czy do cewki dochodzi prąd oraz czy cewka gaszenia lub linka gaszenia znajdują się w odpowiedniej pozycji. – przypomina Karol Stanaszek.

 

Diagnostyka silnika z układem wtryskowym commonrail

 

Obecnie zdecydowana większość maszyn jest napędzana silnikami wyposażonym w tę technologię wtrysku, która gwarantuje bardzo wysoką sprawność jednostki, ale jednocześnie potrafi być źródłem poważnych problemów. Ich rozpoznanie czasami nie wymaga interwencji ze strony serwisu – wiele przydatnych informacji można znaleźć w dokumentacji DTR maszyny:

 

- W starszych maszynach, które nie posiadają wyświetlacza LCD, kody awarii są sygnalizowane przez kontrolki w kabinie. Aby prawidłowo zinterpretować komunikaty, należy koniecznie zapoznać się z tabelą błędów, która znajduje się właśnie w DTR. – radzi nasz ekspert.

 

Bywa jednak, że układ diagnostyczny maszyny zachowuje się dość irracjonalnie. Błąd się pojawia, ale szybko znika i sprzęt nadal pracuje normalnie. Może to zwiastować uszkodzenie wiązki elektrycznej.

 

Gdy silnik wchodzi w tryb serwisowy, zwykle oznacza to jakiś poważniejszy problem. Nie należy jednak panikować. Przed wezwaniem serwisu można samodzielnie sprawdzić kilka newralgicznych elementów, jak:

 

  • Bezpieczniki

  • Filtr Powietrza

  • Wydech

  • Wiązka silnika spalinowego

  • Linia zasilająca paliwa

  • Powrót paliwa

  • Stan oleju silnikowego

  • Stan cieczy chłodzącej

 

- Pamiętajmy również, że niektóre błędy mogą być mylące dla operatora. Gdy na wyświetlaczu pojawi się komunikat o zbyt niskim ciśnieniu turbodoładowania, wcale nie musi to oznaczać awarii turbosprężarki. Równie dobrze może to być konsekwencja zapchania filtra powietrza. – dodaje Karol Stanaszek.

 

Gdy silnik wymaga remontu

 

Jeśli usterka jednostki napędowej jest poważna lub też silnik po prostu jest już mocno zużyty, niezbędne będzie poddanie go procedurze remontowej. Może to być rozwiązanie tańsze niż zakup używanej jednostki. Oczywiście przesadne oszczędzanie na remoncie nie jest wskazane, ponieważ może się okazać, że silnik bardzo szybko znów odmówi posłuszeństwa.

 

- Jeśli chodzi o dobór części, to do wyboru mamy kilka rozwiązań. Oryginalne, nowe podzespoły są raczej zarezerwowane dla relatywnie „świeżych” maszyn. Ich wykorzystanie w leciwym sprzęcie może być po prostu nieopłacalne. Ciekawym wyborem są oryginalne, ale używane części, najczęściej poddane profesjonalnej regeneracji. To świetny sposób na to, by nie wydać na remont fortuny, a jednocześnie mieć pewność, że podzespoły idealnie pasują i gwarantują odpowiednią wytrzymałość. Jeśli natomiast chodzi o zamienniki, to tutaj nie radzę łasić się na bardzo tanie części z Chin – ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Z czystym sumieniem polecam za to części OM, czyli zamienniki przeznaczone na tzw. fabryczny montaż. – mówi specjalista z firmy WIBAKO.

 

Na koniec pamiętajmy: remont silnika maszyny budowlanej należy zlecić profesjonalnemu serwisowi, który dysponuje odpowiednim sprzętem, urządzeniami diagnostycznymi wysokiej klasy, zatrudnia fachowych mechaników oraz zapewnia dostęp do sprawdzonych części zamiennych. Oszczędzanie na pracach serwisowych zawsze źle się kończy.

 

e-maszbud.pl

 

Awaria silnika maszyny budowlanej: plan działania. Poradnik E-maszbud.pl!

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU