10 maja 2019

Podwozia gąsienicowe są jednym z dwóch najpopularniejszych układów jezdnych stosowanych we współczesnych maszynach budowlanych. Świetnie sprawdzają się tam, gdzie panują ekstremalne warunki gruntowe, zapewniając maksymalną przyczepność i możliwość swobodnego przejazdu.

Gąsienicowy układ podwozia został opracowany głównie z myślą o zastosowaniach militarnych. Do branży maszyn budowlanych trafił stosunkowo niedawno. 

 

Podwozia gąsienicowe: jak to się zaczęło?

 

Według najbardziej wiarygodnych informacji, pierwsza maszyna z podwoziem gąsienicowym została opracowana w 1904 roku – był to traktor napędzany silnikiem parowym. Już cztery lata później firma Bucyrus zaprezentowała światu pierwszą w historii koparkę parową z gąsienicowym układem bieżnym. 

 

Wielu z Was może zaskoczyć fakt, że premierowa minikoparka na gąsienicach zjechała z taśmy produkcyjnej dopiero w 1971 roku – było to dzieło firmy Takeuchi. Z kolei w Polsce na debiut pierwszej koparki gąsienicowej musieliśmy czekać do 1952 roku. 

Dziś gąsienicowy układ jezdny nie jest już żadną nowością. Stosuje się go masowo przede wszystkim w koparkach, minikoparkach oraz spycharkach, czyli w tych maszynach, które najczęściej są wykorzystywane w ekstremalnym terenie.


Zalety i wady podwozi gąsienicowych 

 

Po stronie zalet oczywiście musimy wymienić doskonałe właściwości jezdne na trudnym podłożu. Wszędzie tam, gdzie nie ma sensu „pchać się” maszyną kołową, z powodzeniem można zastosować tę na podwoziu gąsienicowym. Umożliwia ono nie tylko bezproblemowy przejazd po grząskim gruncie, ale także zapewnia odpowiednią stabilność podczas pracy, co bezpośrednio przekłada się na wydajność oraz bezpieczeństwo operatora. 

 

Zdecydowanie największą wadą podwozia gąsienicowego jest to, że awaria jednego elementu (nawet teoretycznie dość drobnego) może unieruchomić cały układ i tym samym maszynę. Warto przy tym wiedzieć, że takich sytuacji da się uniknąć – wymaga to jednak regularnego serwisowania podwozia i wymieniania zużytych części z odpowiednim wyprzedzeniem. 

 

Na szczęście obecnie nie ma najmniejszego problemu z dostępem do części zamiennych wchodzących w skład podwozia gąsienicowego. Dla przykładu: firma KETRAL dostarcza praktycznie wszystkie elementy i kompletne podzespoły do takich układów, w tym zwolnice jazdy, łańcuchy gąsienicy, koła napędowe i napinające, rolki jezdne i podtrzymujące, kompletne napinacze czy śruby. KETRAL utrzymuje wysokie stany magazynowe, dlatego gwarantuje bardzo szybką dostawę potrzebnej części prosto na plac budowy lub do serwisu. 

 

Przezorny zawsze ubezpieczony 

 

Nic nie ma tak dużego wpływu na trwałość i bezawaryjność podwozia gąsienicowego, jak czujność operatora i sumienność właściciela maszyny. Regularne przeglądy, szybka reakcja na niepokojące dźwięki czy pojawiające się wycieki – to naprawdę chroni przed poważnymi usterkami. 

Oto podstawowe zasady prawidłowej eksploatacji podwozia gąsienicowego.

 

Stosowanie się do nich rekomendują eksperci z firmy KETRAL:

 

· Kontrola poziomu oleju w przekładniach jazdy (zwolnicach) i wymiana co każde 250-500 motogodzin;

· Po spuszczeniu oleju z przekładni sprawdzamy, czy nie ma w nim śladów metalowych opiłków;

· Zwracanie szczególnej uwagi na stan koła napędowego. Nie wolno dopuścić do sytuacji, w której koło jest już tak zużyte, że przeskakuje w trakcie jazdy – może to skutkować uszkodzeniem przekładni;

· Kontrola stanu kół napinających i napinaczy. Należy także szczegółowo sprawdzić stopień napięcia łańcuchów gąsienic, ponieważ zbyt mocne napięcie może przyspieszyć zużycie łańcucha nawet o 50%; 

· Sprawdzanie stanu rolek jezdnych. Często się to bagatelizuje, tymczasem zużyte rolki jezdne znacznie skracają żywotność łańcucha gąsienicy;

· Kontrola rolek podtrzymujących. Jeśli są skrajnie wyeksploatowane, mogą pęknąć w najmniej spodziewanym momencie. Bardzo ważne jest też to, aby zawsze wymieniać komplet rolek;

 

Wśród najczęściej występujących awarii eksperci z KETRAL wskazują zerwanie łańcucha gąsienicy oraz obluzowanie płytki gąsienic. Takie usterki praktycznie zawsze są wynikiem zaniedbania czynności serwisowych i konserwacyjnych. Właśnie dlatego nie warto zwlekać z wymianą zużytych podzespołów, nawet w okresie wytężonej pracy. 

 

Podwozia gąsienicowe są bardzo skuteczne w najtrudniejszym terenie, a do tego potrafią być niezwykle trwałe. Wszystko zależy jednak od użytkownika i właściciela maszyny. Przypomnijmy więc, że podstawa to: regularny serwis, wczesna reakcja na niepokojące objawy oraz korzystanie z markowych części zamiennych.

 

Ketral / e-maszbud.pl

Podwozia gąsienicowe w maszynach budowlanych - stworzone do radzenia sobie w najtrudniejszych warunkach 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU