30 sierpnia 2018

Trzeba przyznać, że pogoda jest w tym roku wyjątkowo łaskawa dla wykonawców. Od wielu tygodni panują świetne warunki do prowadzenia prac budowlanych i drogowych. Zbliżamy się do szczytowej fazy sezonu i jest to dobry moment, aby poświęcić choć kilka chwil na przeprowadzenie podstawowych czynności serwisowych w swojej maszynie. W przeciwnym razie sprzęt może odmówić posłuszeństwa z nawet błahego powodu. Na co należy zwrócić szczególną uwagę? Dowiecie się z naszego poradnika.Kontrola płynów i serwis olejowyZaczynamy od najbardziej oczywistej kwestii, czyli sprawdzenia poziomu wszystkich płynów w maszynie. Szczególnie ważny jest płyn chłodniczy. Sprawdzamy więc, czy nie widać żadnych wycieków, w razie potrzeby uzupełniamy płyn.- Przypominam o konieczności przeprowadzenia podstawowego serwisu olejowo-filtrowego. Większość maszyn ma już za sobą mnóstwo przepracowanych motogodzin. Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem w tym momencie jest więc jak najbardziej wskazana. Zwłaszcza, że cała procedura nie trwa zbyt długo i z reguły można ją przeprowadzić na placu budowy. – mówi nasz ekspert Karol Stanaszek z firmy WIBAKO specjalizującej się w serwisowaniu maszyn budowlanych.Filtr powietrza mógł już dostać „w kość”!Przy okazji serwisu olejowego warto od razu zainwestować w wymianę filtrów powietrza. Polskę nawiedziła susza, a więc na placach budowy panuje ogromne zapylenie. Filtr, który był wymieniony wczesną wiosną, teraz z pewnością jest już bardzo zabrudzony.- Pamiętajmy, że zapylony filtr powietrza nie tworzy bariery dla zanieczyszczeń, które mogą swobodnie przedostawać się do silnika. W skrajnym przypadku doprowadzi to nawet do zatarcia jednostki napędowej. – ostrzega Karol Stanaszek.W sezonie letnim obsługę, czyli wymianę oleju oraz filtrów, należy przeprowadzać z częstotliwością co około 250 motogodzin. Koszt takiego serwisu nie powinien przekroczyć kilkuset złotych, a więc naprawdę nie warto tutaj szukać przesadnych oszczędności.Układ chłodzenia pod specjalnym nadzoremW ostatnich tygodniach Polska znajduje się w strefie upałów, a wysokie temperatury bezlitośnie weryfikują stan układu chłodzenia. Dlatego poza sprawdzeniem poziomu i jakości płynu chłodniczego, należy także ocenić kondycję chłodnic (czy są drożne), wentylatora (czy jest sprawny, kompletny, czy nie ma wyłamanych łopatek) oraz pasków napędzających lub pasków osprzętu. Mogą być już mocno wyeksploatowane. Sprawdzamy także działanie termostatu.Nie zapominamy o układzie paliwowymW nowoczesnych silnikach stosowanych w maszynach budowlanych newralgicznym punktem jest właśnie układ paliwowy. Jest on bardzo wrażliwy na jakość paliwa, dlatego specjaliści zalecają, aby przy okazji przeglądu w tej fazie sezonu, od razu wymienić filtr w układzie.- Z doświadczenia wiem, że właściciele maszyn nagminnie bagatelizują stan zbiornika paliwa, który po latach eksploatacji po prostu może być już solidnie zabrudzony. Jest to także efekt dolewania paliwa z różnych, nie zawsze czystych kanistrów. Te zanieczyszczenia trafiają później do układu paliwowego. – dodaje nasz ekspert.Prostym i skutecznym sposobem na sprawdzenie, czy układ paliwowy nie powinien zostać gruntownie wyczyszczony, jest zamontowanie zwykłego siatkowego filtra paliwa na przewodzie zasilającym. Filtr wychwyci większe zanieczyszczenia – jeśli jest ich dużo, wówczas nie będzie już wątpliwości, że trzeba zaplanować wizytę w serwisie.Przy okazji takiego przeglądu w środku sezonu warto również sprawdzić, w jakim stanie jest płyn hydrauliczny. Jakiekolwiek wycieki powinny zostać od razu usunięte, ponieważ prawidłowy poziom płynu ma kluczowe znaczenie dla bezawaryjnej pracy maszyny w okresie wysokich temperatur.

e-maszbud.pl

 


Praca wre? Nie zapomnij o serwisie swojej maszyny! Poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU