29 listopada 2017

Bez prawidłowego zagęszczenia nie ma dobrej nawierzchni – ta stara zasada obowiązująca w branży drogowej dziś jest bardziej aktualna niż kiedykolwiek. Wynika to z faktu przykładania coraz większej wagi do jakości robót, co jest niezbędne w dobie rosnącego natężenia ruchu. Właśnie dlatego walce drogowe coraz częściej są wyposażone w zaawansowane systemy monitorujące stopień zagęszczenia asfaltu. Taki system swoim klientom oferuje także firma Caterpillar. Jak działa system automatycznej regulacji zagęszczenia w walcach CAT? O tym przeczytasz w naszym artykule.

 

Odpowiedź na potrzeby branży

 

Caterpillar słusznie zauważył, że walec, który nie jest idealnie skonfigurowany pod kątem osiągnięcia najlepszego stopnia zagęszczenia asfaltu, nigdy nie będzie maszyną w pełni funkcjonalną i oferującą maksymalną efektywność roboczą. Chodzi tutaj nie tylko o wysokie ryzyko napraw gwarancyjnych, ale także uszkodzenia maszyny i osprzętu, w tym agregatu.

 

Właśnie dlatego automatyczna kompensacja stopnia zagęszczania (AAC) nie stanowi fanaberii, a bardzo przydatne rozwiązanie, które wspiera w pracy zarówno doświadczonych, jak i początkujących operatorów. Kierujący dzięki podpowiedziom elektroniki ma pewność, że asfalt został idealnie zagęszczony, a potencjał maszyny w pełni wykorzystany. To z kolei przekłada się na szybszą pracę, mniejsze zmęczenie operatora i niższe koszty eksploatacji walca. Wyeliminowane zostaje też ryzyko uszkodzenia maszyny.

 

Jak działa system automatycznej regulacji zagęszczenia w walcach CAT?

 

System na bieżąco analizuje stopień zagęszczenia podłoża, a następnie automatycznie dobiera amplitudę drgań, by zagwarantować optymalną ilość energii przekazywaną na asfalt. Operator obserwuje cały proces na ekranie umieszczonym w kabinie, dzięki czemu wie, które miejsca wymagają dodatkowego przejazdu.

 

Cały proces jest bardzo prosty i przedstawia się następująco:

 

  1. System rozpoznaje, że podłoże wymaga określonego stopnia zagęszczenia, a więc przekazuje informację o konieczności wygenerowania większych drgań bębna.

  2. Mata asfaltowa reaguje na energię sprzężenia zwrotnego mierzoną przy pomocy akcelometru.

  3. System sam dostosowuje amplitudę drgań do warunków pracy. Pozwala to osiągnąć największą siłę zagęszczenia możliwą do zniesienia przez matę asfaltową. Praca postępuje szybciej, z gwarantowanym efektem i bez ryzyka awarii.

  4. Gdy podłoże zbliża się już do poziomu maksymalnego zagęszczenia, system automatycznie ogranicza ilość przekazywanej energii.

 

Operator na monitorze widzi pomiar zagęszczenia – gdy wartość CMV rośnie, to wiadomo już, że asfalt będzie za chwilę idealnie zagęszczony. System jest tak precyzyjny, że można przy jego pomocy określić gęstość nawet złożonych warstwa asfaltu. Cały proces działa zarówno w przypadku jazdy do przodu, jak i do tyłu.

 

Same korzyści

 

System automatycznej regulacji zagęszczenia w walcach CAT jest rozwiązaniem, którego nie można nazwać zwykłym gadżetem. To bardzo zaawansowane narzędzie realnie wpływające na jakość prowadzonych prac drogowych oraz komfort operatora, a także chroniące maszynę przed uszkodzeniem.

 

Optymalizacja amplitudy drgań to nie wszystko. System zmniejsza również ryzyko zniszczenia asfaltu przez niedoświadczonego operatora, ogranicza możliwość oddzielania się warstw asfaltu, zwiększa sztywność różnych mieszanek bitumicznych, a przede wszystkim pozwala uzyskać jednolite zagęszczenie asfaltu. Te korzyści nie pozostawiają wątpliwości co do przydatności rozwiązania opracowanego przez Caterpillar.

 

Z działaniem systemu automatycznej regulacji zagęszczenia można się zapoznać w firmie Bergerat Monnoyeur, wyłącznego dystrybutora marki CAT w Polsce.

 

e-maszbud.pl

 

System automatycznej regulacji zagęszczania w walcach CAT

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU