10 maja 2019

Silniki maszyn budowlanych już tak mają, że się psują. Jednostki napędowe tego typu są bardzo intensywnie eksploatowane, często pracują w ekstremalnie trudnych warunkach, a to bezlitośnie weryfikuje jakość konstrukcji silnikowej oraz osprzętu. W momencie, gdy dojdzie do poważnej awarii jednostki, przedsiębiorca stanie przed trudnym wyborem: postawić na tani remont silnika czy może gruntowną (ale droższą) odbudowę? 


Na czym właściwie polega różnica?

 

Jak łatwo się domyślić, tani remont silnika ogranicza się tylko do wymiany kluczowych elementów jednostki: panewek, pierścieni i uszczelek. Dzięki temu silnik może dalej pracować – jednak zwykle w ograniczonym zakresie wydajności. Aby dodatkowo obniżyć koszt naprawy, przedsiębiorcy często decydują się na wybór tanich zamienników. 

 

Z kolei gruntowna odbudowa to rozwiązanie dla tych właścicieli maszyn, którzy mogą zainwestować nieco więcej, ale w zamian zapewniają sobie święty spokój w przyszłości. Profesjonalny remont zawsze przebiega z użyciem części renomowanych producentów, niekoniecznie nowych i oryginalnych. Wymieniane są nie tylko elementy, które spowodowały awarię, ale również te, które już noszą znaczne ślady zużycia i wiadomo, że lada moment odmówią posłuszeństwa. 

 

- Z doświadczenia wiem, że tani remont silnika maszyny budowlanej nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Owszem, przedsiębiorca teraz zaoszczędzi, ale jednostka za chwilę znów ulegnie awarii. Trzeba więc będzie zapłacić dwa razy za to samo. – mówi nam Łukasz Stanaszek, specjalista z firmy WIBAKO. 

 

Czy tani remont silnika maszyny budowlanej ma jakiekolwiek zalety?

 

Nie można całkowicie potępiać decyzji o zleceniu taniego remontu jednostki napędowej. Dobrze wiemy, że bywają sytuacje, gdy przedsiębiorcy naprawdę nie stać na kompleksową naprawę, ponieważ zmaga się z zatorami płatniczymi lub zainwestował wszystkie środki w kontrakt, który aktualnie realizuje. Prowizoryczna naprawa będzie mieć wówczas sens, jednak trzeba sobie zdawać sprawę, że jest to rozwiązanie tymczasowe. 

 

W sytuacji, gdy właściciel maszyny może sobie pozwolić na gruntowną odbudowę jednostki, ale wybiera tanią naprawę z powodu źle pojętej oszczędności, popełnia błąd. Taka prowizoryczna naprawa nie daje żadnej gwarancji, że silnik będzie pracować bezawaryjnie przez dłuższy czas. Normą są przypadki, gdy jednostka ulega ponownej awarii krótko po wyjechaniu maszyny z warsztatu. 

 

Ważny wybór części zamiennych 

 

W rozważaniach na temat opłacalności taniego lub gruntownego remontu silnika maszyny budowlanej, nie możemy pominąć bardzo istotnej kwestii, jaką są części użyte do naprawy. Wielu przedsiębiorców daje się skusić na zakup tanich zamienników, co jest proszeniem się o kłopoty.


- Nawet jeśli zostanie zlecona gruntowna odbudowa silnika, ale użyjemy do niej najtańszych części niewiadomego pochodzenia, to efekt może być dokładnie taki sam, jak w przypadku remontu kosmetycznego. To wyrzucanie pieniędzy w błoto i prosta droga do poniesienia podwójnego kosztu robocizny. – podkreśla Łukasz Stanaszek. 

 

Jakie części zatem wybrać? Oczywiście te pochodzące od renomowanych producentów. Przy czym, jak zaznacza nasz ekspert, niekoniecznie muszą to być oryginały, ponieważ ich zakup bardzo często nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Jakość zamienników renomowanych producentów jest na tyle wysoka, że nierzadko są one stosowane nawet na fabryczny montaż. Nie trzeba się więc ich bać. Oferują najlepszy stosunek ceny do trwałości. 

 

Wymiana zużytych części to za mało!

 

Bez względu na to, czy właściciel maszyny zdecyduje się na tani lub gruntowny remont jednostki napędowej, należy pamiętać o tym, by od razu zlecić regenerację układu paliwowegooraz takich elementów, jak wał korbowy, blok silnika i turbosprężarka. Skoro doszło do awarii silnika, to można w ciemno założyć, że wymienione podzespoły także niedługo odmówią posłuszeństwa – lepiej więc od razu zainwestować w ich regenerację, o ile jest oczywiście możliwa. 

 

- Niezwykle istotną kwestią, o której nagminnie zapominają i właściciele, i niektórzy mechanicy, jest regeneracja głowicy. Bez jej odbudowy, planowania i sprawdzenia szczelności, nie ma sensu składać silnika, bo jednostka na 100% niedługo ulegnie kolejnej awarii. – zaznacza ekspert z firmy WIBAKO. 

Warto również pamiętać, że nawet jeśli remont zostanie przeprowadzony z użyciem części najwyższej jakości, to jego efekty i tak mogą być niezadowalające. Aby wykluczyć ryzyko „wpadki” należy bezwzględnie przetestować jednostkę na hamowni silnikowej, którą dysponują wyłącznie profesjonalne serwisy mechaniczne. 

 

W firmie WIBAKO każdy wyremontowany silnik jest obligatoryjnie sprawdzany na hamowni, co daje pewność, że jednostka po remoncie znów jest w pełni wydajna. 

 

e-maszbud.pl

Tani remont silnika czy gruntowna odbudowa? Poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU