10 maja 2019

Komfort i wydajność: o tych dwóch słowach szczególnie muszą pamiętać inżynierowie koncernów produkujących maszyny budowlane. Obecni nabywcy oczekują nie tylko dobrej ceny czy niskiej awaryjności, ale przede wszystkim doskonałych parametrów roboczych. W czasach, gdy doświadczeni operatorzy są na wagę złota, przedsiębiorcy muszą zapewniać im jak najlepsze warunki pracy. Stąd konieczność inwestowania w maszyny wyposażone w innowacyjne rozwiązania. W tym poradniku wymieniamy i opisujemy najważniejsze elementy układu napędowego współczesnej maszyny budowlanej.

 

Przekładnia hydrostatyczna

 

Pierwsze przekładnie hydrostatyczne stosowano w maszynach budowlanych i rolniczych już w latach 60. XX wieku. Oczywiście były to relatywnie proste rozwiązania, które nijak mają się do współczesnej technologii.

Praca przekładni hydrostatycznej polega na wykorzystaniu różnicy ciśnień między pompą i silnikiem hydraulicznym. W maszynach kołowych moctrafia na układ różnicowy mostówza pośrednictwem skrzyni redukcyjnej. Z bardziej skomplikowanym układem spotkamy się w maszynach gąsienicowych, gdzie stosuje się kilka pomp i silników hydraulicznych, a także dwa (lub więcej) reduktory.

 

W przekładni hydrostatycznej można zastosować pompę układu otwartego, jak i zamkniętego. Na czym polega różnica?:

 

- W sytuacji, gdy przekładnia korzysta z pompy w układzie otwartym, strumień oleju jest kierowany przez rozdzielacz do silnika hydraulicznego jazdy. Pompa w układzie zamkniętym przekazuje olej bezpośrednio do silnika hydraulicznego. – wyjaśnia Sławomir Brzeń, ekspert z firmy WIBAKO.

 

W procesie pracy przekładni hydrostatycznej nieustannie uczestniczy olej hydrauliczny, od którego jakości i czystości w ogromnej mierze zależy sprawność całej przekładni.

 

Przekładania hydrostatyczna: same kłopoty?

 

W branży można się spotkać z opinią, że przekładania hydrostatyczna to rozwiązanie awaryjne i podnoszące koszty eksploatacji maszyny, ale w rzeczywistości tak nie jest. Przekładnia wymaga po prostu regularnego i profesjonalnego serwisu. Z uwagi na skomplikowaną konstrukcję nie można sobie pozwolić na choćby niewielkie zaniedbania. Ignorowanie widocznego wycieku oleju hydraulicznego czy niepokojących dźwięków dobiegających z przekładni zawsze źle się kończy.

 

- Pamiętajmy, że przekładnie hydrostatyczne są wrażliwe przede wszystkim na jakość oleju hydraulicznego, w tym na jego temperaturę. Przegrzanie układu jest jedną z najczęstszych przyczyn kosztownych awarii. – dodaje Sławomir Brzeń.

 

Rzetelne podejście do serwisowania przekładni bardzo się opłaca. W zamian otrzymujemy gwarancję komfortowej, szybkiej i wydajnej pracy w każdym terenie, co szczególnie przydaje się w ładowarkach i spycharkach. Ponadto sprawna przekładania hydrostatyczna znacząco spowalnia proces zużywania się hamulców i opon w maszynie.

 

Automatyczna przekładnia zmiany biegów

 

W nowoczesnych maszynach praktycznie nie spotyka się już ręcznych skrzyń biegów – operator ewentualnie może wymusić wybór konkretnego przełożenia lub wybrać interesujący go tryb pracy. Od lat wszystko zmierzało w kierunku automatyzacji zmiany biegów, co jest przede wszystkim bardzo wygodne, pozwala operatorowi skupić się na precyzyjnym wykonywaniu pracy, a także wpływa na zwiększenie wydajności maszyny w trudnym terenie.

 

Obecnie standardem jest już stosowanie skrzyń biegów z elektronicznym sterowaniem – takie przekładnie są niesamowicie dokładne i szybkie. Wynika to z zaawansowania konstrukcji:

 

- Zdecydowanie najczęściej stosuje się rozwiązanie, w którym napęd jest przenoszony na skrzynię biegów za pośrednictwem sprzęgła hydrokinetycznego (nazywanego potocznie zmiennikiem). Niektórzy producenci testowali przenoszenie napędu bezpośrednio przez silnik hydrauliczny, ale to nie zdaje egzaminu. – mówi Sławomir Brzeń.

 

W ładowarkach kołowych stosuje się dodatkowe reduktory, dzięki którym maszyna zachowuje się bardzo stabilnie w grząskim terenie i radzi sobie z pokonywaniem nawet stromych wzniesień pod pełnym obciążeniem.

Słowem-kluczem, które idealnie charakteryzuje układy napędowe współczesnych maszyn budowlanych, jest automatyzacja. Dzięki niej praca na maszynie jest o wiele przyjemniejsza, szybsza i do tego oszczędniejsza. Pod warunkiem, że pamiętamy o podstawowych zaleceniach serwisowych.

Układy napędowe maszyn budowlanych: wszystko podporządkowane automatyzacji

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU