10 maja 2019

Opony należą do najbardziej bagatelizowanych elementów maszyny budowlanej. Wielu właścicieli nie zawraca sobie głowy ich stanem, decydując się na wymianę dopiero wtedy, gdy ogumienie jest już skrajnie wyeksploatowane. To zła praktyka. Od kondycji i jakości opon w ogromnej mierze zależy efektywność robocza całej koparki, ładowarki czy wozidła. Co zrobić w momencie, gdy dochodzi do uszkodzenia opony w maszynie budowlanej? Czy można uniknąć takiego scenariusza? O tym piszemy w naszym poradniku. 

 

Zmiana myślenia o oponach

 

Mogłoby się wydawać, że – parafrazując słynne powiedzenie – „opona jaka jest, każdy widzi”. Ot, kawałek gumy, który nie ma większego wpływu na działanie maszyny. Nic bardziej mylnego. W rzeczywistości ogumienie odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu sprzętu, zapewniając nie tylko odpowiednią przyczepność i bezpieczeństwo operatora, ale także dobre właściwości terenowe. 

 

- Pamiętajmy, że opony to jedyne elementy maszyny budowlanej, które mają bezpośredni kontakt z podłożem. Dlatego nie wolno chodzić na żadne ustępstwa w kwestii ich jakości czy stopnia zużycia. – podkreśla Sylwester Wójcik, ekspert z firmy WIBAKO. 

 

Kiedy wymieniać opony w maszynie budowlanej?

 

To oczywiście zależy od ich stanu – nie trzeba wcale być nadgorliwym. Jeśli opony nie mają widocznych uszkodzeń, bieżnik jest dostatecznie głęboki, a maszyna dobrze radzi sobie w terenie, można dalej eksploatować ogumienie.

 

Należy jednak pamiętać o bardzo istotnej kwestii:

- Nigdy nie montujemy i nie eksploatujemy opon starszych niż 10 lat. Takie ogumienie, nawet jeśli wygląda całkiem nieźle, nie gwarantuje wystarczającego poziomu bezpieczeństwa, nie wspominając już o komforcie jazdy. – dodaje nasz ekspert. 

 

Lampka alarmowa powinna się zapalić w momencie, gdy maszyna obuta w aktualne opony zaczyna się dziwnie zachowywać: ściąga w jedną stronę, słabo tłumi drgania, spada komfort jazdy, a dodatkowo ma problem z pokonywaniem nawet niezbyt wymagającego terenu. Wielu właścicieli decyduje się na wymianę ogumienia dopiero wtedy, gdy pojawią się widoczne uszkodzenia lub po prostu opona pęknie. To nie jest odpowiedzialne podejście do tematu. 

 

- Zwróćmy również uwagę na to, że dziwne zachowanie maszyny nie musi być wcale spowodowane uszkodzeniem opony. Często w grę wchodzi nieprawidłowe ciśnienie czy np. skrzywienie felgi. Ocenę sytuacji warto więc zlecić fachowcowi. – mówi Sylwester Wójcik. 

 

Najczęstsze rodzaje uszkodzeń 

 

Zdecydowanie najczęściej mamy do czynienia z defektami w obrębie samego bieżnika, co może być spowodowane zwykłym zużyciem materiału lub zbyt agresywnym stylem jazdy operatora. O tym, że opona kwalifikuje się do wymiany, świadczą widoczne uszkodzenia, jak zużycie jednostronne, ubytki gumy, pęknięcia, pęcznienia (tzw. balony), obecność smaru lub oleju. 

Kolejnym częstym uszkodzeniem jest zniszczenie ściany bocznej opony. Zwykle jest to spowodowane zbyt gwałtownym najechaniem na krawężnik czy kamień. 

 

Zdarzają się również poważniejsze defekty, jak uszkodzenie osnowy czy przecięcie wewnętrznych przewodów – w każdym z tych przypadków opona będzie się nadawać do wymiany. 

 

- Warto zaznaczyć, że największy wpływ na trwałość opon ma sam operator maszyny. Jeśli preferuje on bardzo ostry, nerwowy styl jazdy, to oczywiście ogumienie będzie się znacznie szybciej zużywać (i paliwo też). Pamiętajmy również o podstawowych zasadach eksploatacyjnych, czyli regularnym sprawdzaniu ciśnienia w oponach i o nieprzekraczaniu dopuszczalnej ładowności maszyny. – mówi ekspert z WIBAKO. 

 

Uszkodzona opona: co robić?

 

Od razu uspokajamy: nie zawsze zachodzi konieczność wymiany opony na nową lub używaną w dobrym stanie. Niektóre rodzaje uszkodzeń z powodzeniem da się naprawić. Przykładem jest przebicie spowodowane np. najechaniem na gwóźdź. Jeśli nie doszło do znacznego uszkodzenia wewnętrznej struktury opony, to dobry warsztat spokojnie sobie z tym poradzi. 


Nietypowe zachowanie maszyny nie musi również oznaczać uszkodzenia ogumienia. Czasami jest tak, że wystarczy dobrze oczyścić bieżnik i wyregulować ciśnienie w oponach, by wszystko wróciło do normy. 

Wszelkie problemy, które wskazują na uszkodzenie opony lub opon, warto skonsultować z fachowym serwisem. Może się przecież okazać, że z ogumieniem jest wszystko w porządku, a silne drgania na kierownicy czy ściąganie mają związek z usterką układu kierowniczego lub zawieszenia. 

 

e-maszbud.pl

Uszkodzona opona w maszynie budowlanej: przyczyny i dalsze kroki. Poradnik e-maszbud.pl

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU