01 października 2017

Transportowanie maszyny ponadgabarytowej to w naszym kraju nadal niezbyt częsty widok. Wynika to z faktu, iż potężne inwestycje budowlane, przy których niezbędne jest wykorzystanie imponującego sprzętu. nie są tak powszechne, jak chociażby w Niemczech, w Rosji, nie wspominając już o Azji czy Stanach Zjednoczonych. Jednak nie brakuje przedsiębiorców zainteresowanych zakupem maszyny ponadgabarytowej. Jest w czym wybierać, i to zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. W obu przypadkach nabywca musi natomiast pamiętać o kluczowej kwestii – przepisowym transporcie. W tym artykule, dzięki pomocy firmy WIBAKO Maszyny Budowlane, zebraliśmy najważniejsze zasady.

 

Transport – kto za niego odpowiada?

 

Tutaj zasada jest prosta: obowiązuje odpowiedzialność zbiorowa, co oznacza, że zarówno nabywca, jak i sprzedawca oraz firma transportowa, jednakowo biorą na siebie obowiązek prawidłowego zabezpieczenia i przewiezienia maszyny z punktu A do punktu B.

 

  • Nabywca nie może zapomnieć, że to na nim spoczywa obowiązek sprawdzenia, czy wynajęty przewoźnik posiada odpowiednie zezwolenie na transport maszyny ponadgabarytowej. Musi to potwierdzić posiadaniem wymaganej kategorii przewozu – podkreśla Karol Stanaszek z firmy WIBAKO.

 

Sprzedający maszynę ma obowiązek wystawienia dokumentu CMR lub potwierdzenia wydania towaru, ewentualnie przekazania protokołu zdawczo-odbiorczego. Trzeba na to koniecznie zwrócić uwagę, ponieważ zdarza się, że maszyna wyjeżdża w trasę bez tych dokumentów, co będzie skutkować ogromnymi problemami w przypadku kontroli drogowej.

 

Wspomniany protokół CMR musi zawierać informację na temat rzeczywistej wagi maszyny. Jeśli zostanie ona zaniżona, to pełną odpowiedzialność ponosi tutaj sprzedający, a nie nabywca czy przewoźnik. Sprzedawca ma obowiązek poinformować kupujące o rzeczywistej masie i wymiarach sprzętu.

 

Sprawdzamy maszynę przed ruszeniem w drogę

 

Przede wszystkim firma transportowa musi zapewnić pilota – wymagają tego przepisy i nabywca maszyny nie może zgodzić się na inną formę transportu. Przed wyjazdem dobrze jest rutynowo sprawdzić, czy maszyna została prawidłowo zabezpieczona:

 

  • Sprawdzamy więc ewentualne wycieki, przesunięcie, mocowanie. Drzwi i klapy zawsze dobrze jest zabezpieczyć pasami. Wyłączamy także masę i wyjmujemy kluczyki ze stacyjki. To podstawa. – przypomina Karol Stanaszek.

 

Oczywiście ważne jest także sprawdzenie, czy naczepa ma odpowiednią liczbę osi do przewozu takiego ładunku. Polecamy zweryfikować stan naczepy i kondycję opon – lepiej dmuchać na zimne, niż ryzykować wypadek.

 

W kwestii przepisów przypominamy, że kategoria 7 uprawniająca do przewozu ładunku o masie całkowitej powyżej 60 ton, jest wydawana tylko na 1 miesiąc. Można zatem pokusić się o sprawdzenie, czy dokumenty, jakimi legitymuje się kierowca, nie straciły ważności.

 

Na sam koniec dobrze jest także zrobić kilka zdjęć maszyny na naczepie. Szczególnie warto skupić się na ewentualnych uszkodzeniach, aby w razie jakiejś przykrej przygody móc dochodzić swoich praw u przewoźnika.

 

e-maszbud.pl


 

Zakup maszyny ponadgabarytowej i jej transport – o czym musisz pamiętać?

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

e-maszbud.pl to e-gazeta o maszynach i sprzęcie budowlanym: nowości, wiadomości, prezentacje, wydarzenia

MENU